Neden Ortodontik Tedavi?

Ortodontik tedavide en önemli hedeflerden biri estetik görünümde iyileşmedir. Bununla birlikte ortodontik tedavi ile elde edilen düzelmeler sayesinde, daha sağlıklı diş ve dişetlerine kavuşmak, daha etkin ısırma ve çiğneme fonksiyonu elde etmek mümkün.

Çapraşık dişlerin temizlenmesi daha güçtür, bu yüzden fırçanın ulaşamadığı diş düzeylerinde çürükler ve diş taşı oluşumları izlenebilir. Buna bağlı olarak diş eti çekilmeleri ve dişi çevreleyen kemik dokuda kayıplar meydana gelebilir. Eğer dişler ortodontik tedavi ile düzeltilirse, tüm diş yüzeyleri daha erişilebilir ve kolay temizlenebilir olacağından çürüklerin ve diş eti problemlerinin oluşma ihtimali azalacaktır.

Dişlerdeki çapraşıklıklar, uyumsuz kapanış ilişkileri çenelerin kötü konumlanmaları; çene eklemine iletilen yük dengelerini değiştirir ve eklem problemlerine sebep olabilir. Bu durum eklemde ses ve ağrı şikayetleriyle kendini gösterir. Ortodontik tedavi ile elde edilecek uyumlu diş ve çene ilişkisi, düzensizliklere bağlı oluşabilecek eklem problemlerini önler.

Fırlak ön dişler, herhangi bir travmada hasar görmeye çok açıktırlar ve ön planda olduklarından  kırılmalar meydana gelebilir. Bu fırlak dişler düzeltilerek diğerleriyle uyumlu hale getirilir kırılma olasılığı azalır.

Son olarak düzgün dişlerle gelen etkileyici bir gülümsemenin bireylerin sosyal hayatlarını ve meslek hayatlarını olumlu yönde etkilediği ve daha özgüvenli olmalarına katkıda bulunduğu önemli bir gerçektir. Bu nedenle ortodontik tedavinin, bireylerde psikososyal iyileşmeler sağladığı dikkate alınmalıdır.

Bazen bireyler braket ve tellerin estetik görünmediğini düşünerek ortodontik tedaviyi reddetmekte; ya mevcut problemiyle yaşamakta ya da dişlerin üzerine kaplama yaptırarak protezle estetik görüntüye erişme yoluna gitmektedir. Her iki bakış açısı da uzun dönemde diş ve çevre dokuların sağlığını olumsuz yönde etkileyen yaklaşımlardır.

Tedavi Olmazsam?

Dişler düzgün sıralanmadığından diş fırçalama esnasında tüm diş yüzeylerine ulaşmak mümkün olmayabilir. Buna bağlı olarak diş çürükleri ve dişeti hastalıkları oluşabilir. Yine çenelerin ve dişlerin yanlış konumlanmasına bağlı olarak çene ekleminde ağrı ve ses şikayetleri gelişebilir. Tüm bunların yanı sıra tedavi olmadığı için özgüven sorunu yaşayan birçok bireyin, tedavi sonrasında psikolojik olarak kendini daha iyi hissettiği bilimsel olarak da kanıtlanmıştır.